تبلیغات
Architecturalschool مدرسه معماری - رقص های ایینی و نمایشی 3

رقص های ایینی و نمایشی 3

تاریخ:جمعه 14 آبان 1389-07:37 ب.ظ | نویسنده :مهندس مرجان پهلوانی



در این سفال طرز نقاشی دستها طوری است كه می‌توان تصور كرد طرفین، هر دو از وسط یك قطعه دستمال یا پارچه گرفته به رقص مشغولند و پیداست كه بدینسان، علاوه بر اینكه حلقه رقص تشكیل و تكمیل می‌گردد، سهولت حركات دست و بازو و بدن نیز تامین می‌شود.

این موضوع را قطعه سفال دیگری كه از تپه سیلك به دست آمده و مربوط به تاریخ 3600 سال پیش از میلاد است، تائید می‌نماید. زیرا آشكارا در نقش این سفال دیده می‌شود كه در دست تشكیل دهندگان حلقه رقص پارچه و دستمال یا چیز دیگری قرار گرفته است (ش 16).


در این سفال طرز نقاشی دستها طوری است كه می‌توان تصور كرد طرفین، هر دو از وسط یك قطعه دستمال یا پارچه گرفته به رقص مشغولند و پیداست كه بدینسان، علاوه بر اینكه حلقه رقص تشكیل و تكمیل می‌گردد، سهولت حركات دست و بازو و بدن نیز تامین می‌شود.

این موضوع را قطعه سفال دیگری كه از تپه سیلك به دست آمده و مربوط به تاریخ 3600 سال پیش از میلاد است، تائید می‌نماید. زیرا آشكارا در نقش این سفال دیده می‌شود كه در دست تشكیل دهندگان حلقه رقص پارچه و دستمال یا چیز دیگری قرار گرفته است (ش 16).


شکل 17


آنچه در اینجا باید افزود این است كه شباهت محسوسی بین رقص این نمونه با نمونه‌هایی كه از تپه سیلك به دست آمده و در آغاز مقاله بدان‌ها اشاره شد، مشاهده می‌گرددو این موضوع خود قرینه‌ایست بر اینكه در بین مردم این دو ناحیه از ایران ارتباط و اتحادی از حیث تمدن و آداب و رسوم وجود داشته است.

نمونه دیگری از رقص‌های پیش از تاریخ ایران، قطعه مفرغی است به شكل انسان كه در نهاوند به دست آمده مربوط به نیمه هزاره سوم پیش از میلاد است و اینك در جزو مجموعه پروفسور هرتسفلد محفوظ است (ش 18).






داغ کن - کلوب دات کام




Admin Logo
themebox Logo